Истраживање открило да је Балкан био средиште изгубљеног континента (VIDEO)

GS
Истраживање открило да је Балкан био средиште изгубљеног континента (VIDEO)

Недавна истраживања показују да је Балкан прије више од 200 милиона година био дио изгубљеног континента који научници називају "Греатер Адриа", Велика Адрија или Велики Јадран у слободном преводу.

Једини видљиви остаци Велике Адрие данас су планинске ланци јужне Европе, као што су Алпе, Апенини и Балкански планински ланац. Ове планине су се формирале јер је Велика Адриа била субдуцирана, односно гурнута испод Евроазијске плоче.

Геолози су били у могућности реконструисати облик и локацију Велике Адрије проучавајући стијене и геолошке структуре Медитеранског региона. На примјер, научници су открили да су многе стијене у Алпама и другим планинским ланцима сличне стијенама које се налазе у Сјеверној Африци. Ово сугерише да је Велика Адрија некада била повезана са Сјеверном Африком.

Према истраживању које је трајало десет година, а које је вршило Универзитет у Утрехту, комад континенталне плоче величине Гренланда се некада одвојио од данашње Сјеверне Африке, а затим потонуо плашт Земље испод данашње јужне Европе.

Научници су реконструисали еволуциону историју планинских ланаца и мора у регији. Да би то постигли, геолози из различитих земаља десет година детаљно су проучавали све планинске ланце од Шпаније до Ирана и закључили да се велики комад континенталне плоче Сјеверне Африке уронио у манту Земље испод данашње јужне Европе.

Према руководиоцу истраживачког тима, Доуwе ван Хинсберген, професору Глобалне тектонике и Палеогеографије на Универзитету у Утрехту, већина планинских ланаца у овој регији потиче из једног континента који се одвојио од Сјеверне Африке прије више од 200 милиона година.

Изгубљени континент Велика Адриа кретао је према сјеверу из Африке а затим се комад континенталне плоче величине Гренланда одвојио од онога што ће постати Сјеверна Африка и почео пловити према сјеверу. Између прије 120 и 100 милиона година, та плоча се сударила с данашњом јужном Европом.

Иако брзина тог судара није прелазила три до четири центиметра годишње, завршила је разбијајући кору дебљине од 100 километара (62 миље) на сјевернијој копненијој маси.Једини преостали дио овог континента који је нетакнут и изнад површине мора данас је трака која се протеже од Торина у Италији преко Јадранског мора до пете чизме која чини Италију. Отргнути дијелови такође су преживјели у планинама Апенина и Алпама, као и на Балкану, у Грчкој и Турској.

Реконструкцијом изгубљене Велике Адрие, геолози су сада дали значајан допринос темељном тијелу знања о формирању планинских ланаца. Према ван Хинсбергену, "субдукција", гурање једне геолошке плоче испод друге, основни је начин на који се формирају планински ланци, преноси Ослобођење.

POGLEDAJTE VIDEO