Интеграција физике и неуронауке у вjештачким неуронским мрежама

Припремио: Академик Драгољуб Мирјанић
Интеграција физике и неуронауке у вjештачким неуронским мрежама

На свечаности 8. октобра 2024. године, Нобелова награда за физику додијељена је Џону Хопфилду и Џефрију Хинтону, двојици изузетних научника који су оставили дубок траг у области вјештачких неуронских мрежа.

Њихова истраживања и иновације постала су основа савременог машинског учења, које игра кључну улогу у развоју вјештачке интелигенције (AI).

Џон Хопфилд, познати физичар и професор емеритус на Универзитету у Принстону, развио је модел неуронске мреже познат као „Хопфилдова мрежа“. Овај модел осигурава ефикасно складиштење и реконструкцију информација, инспирисан природним функционисањем неуронских мрежа. Паралелно, Џефри Хинтон, британско-канадски истраживач, увео је методе које омогућавају неуронским мрежама да аутоматски откривају обрасце у подацима, што је основа за развој великих вјештачких мрежа.

Значај награде

Ова награда истиче како се принципи физике примјењују у неуронауци и информационим технологијама. Вјештачке неуронске мреже, ослањајући се на структуру људског мозга, користе физичке моделе да би реплицирале когнитивне функције као што су памћење и учење. Ови модели данас проналазе примјену у разним областима, укључујући препознавање говора, анализу слика и медицинску дијагностику.

Доприноси научника

Хопфилд је познат по концепту „асоцијативне меморије“, која омогућава складиштење и реконструкцију образаца, имитирајући начин на који мозак обрађује информације. Његово истраживање поставило је основе за даљи развој неуронских мрежа. Хинтон, познат као „кум вјештачке интелигенције“, истиче потенцијалне ризике АI технологије, упозоравајући да „немамо искуства са системима паметнијим од нас“. Његови методи дубоког учења омогућили су машинама да сами откривају скривене обрасце у великим сетовима података.

Улога физике у награди

Нобелова награда за физику 2024. године подсјећа на важност фундаменталних истраживања у физици у контексту научно-технолошког напретка. Награђени научници својим радом нису само продубили разумијевање универзума, већ су пружили и практичне примјене које утичу на наше свакодневне животе. Физика, комбинујући теоријско разумијевање и експерименталну потврду, показује како дугорочна инвестиција у основна

истраживања може довести до револуционарних промјена у науци и технологији.

Закључак

Награда Џону Хопфилду и Џефрију Хинтону представља признање њиховом доприносу развоју вјештачке интелигенције и потврду значаја интердисциплинарних истраживања. Њихов рад демонстрира примјену принципа физике у неуронауци и информационим наукама, отварајући нове могућности за примјену вјештачке интелигенције у различитим научним и технолошким дисциплинама.

Детаљније информације о раду лауреата и научним основама награде доступне су на званичном сајту Нобелове фондације, гдје можете пронаћи свеобухватне податке и анализе о њиховим истраживањима.