Хабл завирио у прошлост свемира дубље него икад досад

Агенције
Хабл завирио у прошлост свемира дубље него икад досад

Свемирски телескоп Хабл забележио је најудаљенију галаксију досад - GN-з11.

Телескоп америчке Националне свемирске агенције (NASA) забиљежио је малу галаксију стару око 13,4 милијарде година, што значи да видимо њен приказ од 400 милиона година након Великог праска.

"Направили смо велики корак кроз вријеме, далеко од онога што смо икада очекивали да ћемо моћи да постигнемо са телескопом Хабл", рекао је главни истраживач Паскал Еш са универзитета Јејл.

Откриће је изненадило научну заједницу, јер се раније вјеровало да ће само нови свемирски телескоп Џејмс Веб моћи да гледа тако далеко у прошлост свемира.

Научници могу да одреде тако велике удаљености с великом прецизношћу захваљујући феномену познатом као "црвени помак".

Када свјетлост од удаљене галаксије почне да путује ка Земљи, њене таласне дужине постају развучене и све дуже и црвеније. Мјерећи растојања таласних дужина, научници могу д одреде колико је свјетлост путовала од свог извора.

Прије GN-з11 најудаљенија галаксија коју су астрономи открили била је стара 13,2 милијарде година.

"Ово је изузетно достигнуће за Хабл. Успео је да побије све раније рекорде које су годинама држали много већи земаљски телескопи", каже истраживач Питер ван Докум са Универзитета Јејл.

Овај нови рекорд ће вjероватно бити на снази све до лансирања телескопа Џејмс Веб.