Гас охлађен исод апсолутне нуле

Агенције
Гас охлађен исод апсолутне нуле

Минхен - Научници су успјели да охладе гас на температуру испод апсолутне нуле, која је до сада сматрана за непремостиву границу, послије чега су атоми гаса, наизглед парадоксално, почели да се загријавају, јавиле су агенције.

Aпсолутна нула је најнижа тачка на Келвиновој скали, која има вриједност минус 460 степени Фаренхајтових, односно минус 273,15 степени Целзијусових и научници су до сада сматрали да није могуће постићи нижу вриједност.

Међутим, истраживачи са Института за квантну оптику "Макс Планк" у Њемачкој успјели су да створе гас који може да се охлади испод апсолутне нуле.

Они су утврдили да се атоми овог ултраохлађеног гаса привлаче међусобно на очекиван начин на негативним температурама до апсолутне нуле, али да нису непомични када се та граница пређе, него да послије тога постају топлији.

- Испод границе од нула степени Келвинових гас није хладнији, него топлији. Топлији је чак од било које позитивне температуре - написао је у журналу "Наука" вођа истраживања, физичар Улрих Шнајдер.

Ово необично понашање повезано је са начином на који се енергија шири преко атома гаса, а ова појава позната је као "Болцманова дистрибуција".

Гас на различитим температурама садржи различите количине енергије која се шири преко његових атома.

У гасу који је охлађен већина честица има низак ниво енергије, а мали број је у повишеном енергетском стању.

Када Келвинова температура ултраохлађеног гаса постане негативна, дистрибуција енергије постаје обрнута, што значи да већина честица прелази у стање високог енергетског нивоа, а малобројни атоми остају са мањом количином енергије.

У овом случају десила се обрнута Болцманова дистрибуција у односу на нормално стање атома гаса.

- Обрнута Болцманова дистрибуција је обиљежје негативне апсолутне температуре и то је оно што смо постигли - изјавио је Шнајдер.
Ово откриће сугерише да је изводљива идеја о 100 одсто ефикасном мотору који сагоријева гориво, иако се до сада вјеровало да је то немогуће постићи.

Истовремено, ово истраживање даје и увид у начин на који функционише тамна енергија, за коју се сматра да је одговорна за ширење свемира.

Свемир би под дејством силе гравитације требало да се скупља, умјесто што се шири, на шта указују мјерења.

Научници сматрају да тамна енергија изазива ширење васионе тако што дјелује као нека врста негативне гравитације.