Да ли ми мијењамо будућност, или она мења нас?

Daily Mail
Да ли ми мијењамо будућност, или она мења нас?

Наша прошлост утиче на садашњост која мијења будућност. Ипак, ако бисмо вријеме могли да посматрамо као простор, зар не би будућност могла да утиче и на прошлост и на садашњост?

Невјероватна нова студија указује да је тако нешто могуће, а докази се могу видјети у свијету квантне механике.

Амерички научници спровели су низ експеримената, како би испитали квантна механичка својства честица.

Оне су биле потпуно недефинисане прије мјерења, које иначе изазива њихов пад у коначно стање, описано чувеним мисаоним експериментом о Шредингеровој мачки.

Професор Кејтер Мурх са Универзитета у Вашингтону открио је да познавањем будућности исхода честице, њено стање у прошлости постаје измијењено. Другим ријечима, предвиђање будућих догађаја може да промијени прошлост.

Ако се то покаже истинитим у нашем “класичном” свијету, то би могло да значи да је оно што радимо данас можда под утицајем одлука које је донијела будућа верзија нас самих.

Све то остаје на нивоу претпоставки, али су физичари већ направили уређај, који им омогућава да мјере крхке квантне системе и провере да ли је то случај у квантном свијету.

Професор Мурх своја открића пореди са ситуацијом у којој сте заборавили гдје сте у кући оставили кључеве.

У квантном свијету, они могу да постоје симултано у свакој од соба. Када их на послијетку пронађете у кухињи, у класичном свијету јасно је да су ту били од почетка, али у квантном је то и даље неизвесно.

Ипак, Мурх је успио да покаже да се закључивањем уназад могу боље одредити њихове позиције у прошлости.

Такође, то можда значи да вријеме, познато као стријела у класичном свијету, у квантном можда има двије главе.

“Није јасно зашто се у стварном свијету сачињеном од мноштва честица, вријеме креће искључиво унапријед, а ентропија повећава”, додаје Мурх.

“Али многи људи раде на том проблему и очекујем да ће он ускоро бити ријешен”, каже он.