Да ли ћемо избјећи астероид који прети човјечанству?

Independent
Да ли ћемо избјећи астероид који прети човјечанству?

Научници су све ближе томе да зауставе судар великог астероида са Земљом који посједује потенцијал да збрише цјелокупно човечанство, пише „Independent„.

Истраживачи са Универзитета у Тенесију открили су да би дизање у ваздух астероида учинило судар још горим пошто би то изазвало неколико разорних удараца.

Умјесто тога, они тврде да би мале промјене начињене на његовој површини могле да узурпирају силе које га држе у једном комаду и доведу до његовог распадања у свемиру.

Научници су проучавали астероид 1950 ДА, који је 2002. године дошао на лош глас када су астрономи утврдили да постоје шансе (1 : 300) да ће ударити Земљу 16. марта 2880. године. Међутим, шансе за судар су поново провјерене и оне сада износе једну наспрам 4.000.

Астероид има пречник од једног километра и путује брзином од 14 километара у секунди, а Земљу би могао да удари брзином од 60.000 километара на сат.

Овај удар имао би снагу 44.800 мегатона ТНТ-а и изазвао би огромну експлозију, цунамије и промјенио би климу планете.

Међутим, с обзиром да је 35 генерација удаљен од нас, научници су увјерени да ова катастрофа може бити избјегнута.

Истраживачи из Тенесија изјавили су да је ротација 1950 ДА толико брза да „пркоси гравитацији“, као и да га у комаду држе кохезивне силе које до сада никада нису регистроване на једном астероиду.

Ова открића, објављена у журналу „Nature“ могла би да доведу до промjена и тактикама које примиjењујемо када је одбрана Земље у питању.

Ранија истраживања показала су да су астероиди заправо гомила крша који гравитација и трење држе заједно, међутим, проучавањем астероида 1950 ДА, тим је детектовао кохезивне силе које спречавају његово распадање.

Истраживач Бен Розитис изјавио је да би сама ротација астероида довела до његовог распадања да га у једном комаду држи само гравитација.

Ротација је толико интензивна да би сваки покушај спуштања астронаута на астероид довео до његовог тренутног избацивања у свемир.

Научници су и раније теоретисали да је могуће присуство кохезивних сила код мањих астероида, али коначан доказ никада није био виђен.

„Након што је астероид погодио Чељабинск у Русији 2013. године, поново је дошло до повећаног интересовања за одбрану Земље од астероида и других тијела из свемира. Наше познавање сила које астероиде држе у једном комаду могло би да нам омогући стварање нових стратегија за одбрану у будућности“, изјавио је Розитис.

Процијењено је да је око 1.500 особа повређено приликом експлозије метеора изнад града Чељабинск која је ослободила 30 пута више експлозивне енергије од атомске бомбе бачене на Хирошиму.

Он је пролетио кроз нашу атмосферу брзином од 19 километара у секунди а посједовао је снагу идентичну оној коју поседује 500.000 или 600.000 тона ТНТ-а.