Црни љепотан открива тајне Марса?

BBC
Црни љепотан открива тајне Марса?

Научници вхерују да је камен откривен у Сахари најстарији метеорит са Марса који је икада пронађен на земљи и да би могао да им помогне да дођу до информација да ли је и у каквом облику могућ живот на Марсу.

Тамни и сјајан метеорит, коме су научници дали име "Црни лепотан", могао је да буде формиран када је "Марс тек био у повоју", саопштили су научници, а комплетно истраживање је објављено у часопису "Nature".

Руководилац истраживања професор Мунир Хумајан са државног универзитета у Флориди је рекао да овај "камен човjечанству говори о једној од најважнијих епоха у историји Марса".

Научницима је укупно доступно око 100 метеорита кој су поријеклом са Марса, али су многи од њих "млађи" и потичу из времена од прије 150 до 600 милиона година, а падали су на Земљу након што би их ударом комета или астероид избацили из уобичајена путање, након чега би се метеорити слободно кретали до коначног пада на Земљу.

Међутим показало се да је овај испитивани метероит са Марса, који је састављен од укупно 5 фрагмената много старији него што је првобитно било установљено.

Након првих истраживања и анализе једног комада метеорита, који је назван NWA 7034, научници су установили да је стар око 2 милијарде година, али је најновији тест у коме је испитиван један његов други део под именом NWA 7533 показао да је заправо стар 4,4 милијарде година, што значи да би и NWA 7034 можда могао бити чак и старији.

Претпоствака научника је да се метеорит формирао када је Црвена планета била "млада свега 100 милиона година", у доба турбулентне историје Марса, када су по цијелеој површини Марса биле честе ерупције вулкана.

"Кора Марса је морала да се издиференцира врло брзо умјесто да се полако формира током времена. На површини Марса је сигурно дошло до једне или неколико великих вулканских ерупција преко цијеле повшине, након којих се формирала кора, а вулканска активност је након тога драматично опала", каже професор Хумајан.

"Када се то десило, морало је да дође до испуштања угљен-диоксида, воде, азота и осталих гасова кој су формирали првобитну атмосферу и праисконски океан. Ово је врло узбудљиво доба, ако је било живота на Марсу онда је он морао да настане у том тренутку", сматра Хумајан.

Он је саопштио да његов тим сада планира да испита овај метеорит, како би установио да ли је на њему било неког знака живота, али је додао да док је стијена лежала у Сахари око њега и на њему су се вјероватно оформили живи организми који су замаскирали трагове живота који би евентуално потицали са Марса.

Научници који су били укључени и имали увид у ово истраживање описали су ово откриће као веома узбудљиво и да разлика у старости дијелова метеорита, постоји због тога што је састављен из неколико различитих фрагмената и из различитих доба. али да вјерују да његово даље испитивање може да им помогне да открију или потврде ствари о евентуалном животу на Марсу о којима се сада само нагађа..