Црне рупе као извор енергије напредних цивилизација

Срна
Foto: Викимедија

ПАСЕДАНА - Научну јавност заокупља најновија теорија по којој су црне рупе заправо енергетски извор за напредније цивилизације ван Сунчевог система. Нова студија тајванских научника покушава да одговори на дилему око Дајсонове сфере - ради се о хипотези по којој вјештачке мегаструктуре око неке звијезде производе инфрацрвено зрачење које се отпушта у облику топлине.

Концепт Дајсонове сфере датира из шездесетих година протеклог вијека, а популаризовао га је физичар Фримен Дајсон као потенцијално рјешење за проблем потрошње енергије која превазилази могућности планете на којем живи нека цивилизација.

Ријеч је о замишљеној технологији која је изграђена око неке звијезде у облику мегаструктуре, а која користи енергију те звијезде као извор енергије за читаву цивилизацију.

Научници су у новој студији разматрали извор енергије јако развијене Тип Два или Тип Три цивилизације, које превазилазе земаљску цивилизацију.

Њима би био потребан енергетски извор моћнији од њиховог Сунца, написали су научници.

"Акрецијски диск" и "релативистички млазови" могли би бити потенцијални извори енергије за Тип Три цивилизацију.

Резултати до којих су дошли научници сугеришу да "акрецијски диск" црне рупе чија маса је на нивоу звјездане може дати стотину пута више свјетлости него примарна звијезда.

"Акрецијски диск" је појам у астрономији, а односи се на структуру која настаје када се материјал почне кретати орбитално око неког масивног тијела (најчешће звијезда) усљед гравитације.

Научници са Тајвана, предвођени астрономом Тигер Ју-Јанг Хсиаом са националног универзитета Синг Хуа, поставили су питање: Шта ако је Дајсонова сфера изграђена око црне рупе - да ли она ради и како бисмо је могли открити из нашег угла свемира, односно са Земље? Црне рупе најпознатије су по свом изразито моћном гравитационом пољу које прогута све што му се приближи довољно близу.

Испоставило се да постоји неколико процеса у "екстремној околини" око црне рупе из којих постоји могућност прикупљања енергије.

Тајвански научници проучили су те процесе, односно "акрецијски диск" материјала који се врти око црне рупе који је суперзагријан трењем до више милиона степени Целзијуса, затим Хокингово зрачење, односно теоретско зрачење које отпуштају црне рупе и које је први поменуо физичар Стивен Хокинг.

Хсиао и његови колеге сматрају да би сфера око црне рупе, коју чини констелација сателита, могла егфикасно да прикупља енергију. Супермасивна црна рупа у нашој галаксији има масу четири милиона пута већу од нашег Сунца.

Научници процјењују да би на претећи те процесе могли да добијемо и информације о другим цивилизацијама.

Ако би Дајсонова сфера неке цивилизације прикупљала и остале типове енергије, а не само електромагнетско зрачење, нпр. кинетичку енергију поменутих млазова са полова црних рупа, укупна прикупљена енергија била би отприлике већа још пет пута.

Такве мегаструктуре могле би се открити на вишеструким валним дужинама - топлије Дајсонове сфере биле би видљивије на ултраљубичастом спектру, а хладније на инфрацрвеном, преноси "Сајенс алерт".