Церн: Научници припремају покретање великог сударача честица

Срна
Foto: Агенције

ПРЕВЕСЕН - Научници у Европском истраживачком центру за физику /ЦЕРН/ ове седмице укључују Велики хадронски сударач честица, машину дугачку 27 километара помоћу које је пронађен Хигсов бозон. Сударач је био искључен ради сервисирања и унапређења, а реализација планираних послова је каснила бог пандемије ковид 19.

Поновно покретање машине је комплексна процедура, а истраживачи у ЦЕРН-у отвориће шампањац ако све прође добро. Боце су припремљене у контролној соби, гдје је прије 10 година прослављено откриће тешко ухватљиве субатомске честице.

"Овдје није ријеч о обичном притиску дугмета. Ово иде уз одређену тензију и нервозу", ијавио је шеф операција у контролној соби Ренде Стеренберг.

Проблеми могу да настану усљед скупљања материјала због промјене температуре у распону од готово 300 степени Целзијусових и током рада хиљада магнета који усклађују милијарде честица у узак сноп док круже кроз сударач у тунелу на граници Француске и Швајцарске. Стеренбег је рекао да систем мора да ради "попут оркестра".

"Да би зрак обишао круг сви ови магнети морају да одиграју своју улогу и ураде праве ствари у право вријеме", изјавио је овај стручњак. Физичари се надају да ће у наредним исраживањима уз помоћ ове машине стећи сазнања о такозваној "тамној материји", која се налази иза видљивог универзума.

Претпоставља се да тамне материје има пет пута више од обичне, али она нема својства апсорпције и рефлексије, нити емитује свјетлост. Све досадашње потраге за њом биле су узалудне.

"Драстично ћемо повећати број судара, а тиме и вјероватноћу да дођемо до нових открића", рекао је Стеренберг и додао да ће машина радити све до наредног гашења од 2025. до 2027. године.