Аљаска: Откривена џунгла алги испод поларног леда

Aгенције
Аљаска: Откривена џунгла алги испод поларног леда

Под ледом у близини Аљаске научници NASA открили су површину фитопланктона дужине 100 километара. Овај налаз шокирао је и саме научнике, који га пореде са "открићем прашума Амазона усред пустиње Мохаве".

Научници су, наиме, раније вјеровали да лед блокира сунчеву свјетлост неопходну за раст водених биљака, тако да их је ова формација фитопланктона дуга као 1.000 фудбалских игралишта запањила.

Фитопланктони су микроскопске алге, које чине основу ланца исхране у океанима, и имају огроман утицај на климу наше планете. Ови мајушни једноћелијски организми свакодневну усисавају 45 милијарди тона угљен-диоксида и производе половину кисоника неопходног за живот на Земљи.

До свог фасцинантног открића научници су дошли током Насине експедиције ICESCAPE, која је имала за циљ да истражи утицај климатских промjена на Чукчи море.

Када су уз помоћ ледоломца Обалске страже у јулу прошле године пробили више метара дебео лед, уочили су необично велике количине флуоресцентног хлорофила, који указује на присуство биљака које врше фотосинтезу.

Након темељног истраживања, утврдили су да је под ледом присутно четири пута више планктона него у оближњим водама без леда, а извјештај о овом спектакуларном открићу објављен је у научном часопису "Science".

Принуђени да промjене досадашње мишљење о леду, научници су закључили да базени леда који се топи, умјесто да блокирају сунчеву свjелост, дjелују као увеличавајуће стакло, које повећава концентрацију сунчеве свјетлости у води и на тај начин омогућава брз раст фитопланктона.