ПРИКАЗ Вјерна слика културног живота Српске

Душко Певуља

Недуго након објављивања првог броја часописа за културну баштину и науку о књизи “Верзал”, Народна и универзитетска библиотека Републике Српске публиковала је вриједну књигу која припада најужем подручју њених најпречих задатака и најкориснијих послова.

Ријеч је о “Библиографији чланака из области културе у дневним новинама 'Глас' у периоду од 1992. до 2008. године” која је настала трудом Татјане Миљевић и Александре Улетиловић.

Значај и вриједност

Библиографски пописи имају вишеструки значај и вриједност. Они су поуздан начин систематизовања писаног насљеђа и незамјењиви компас за кретање кроз баштину. Од непроцјењиве су користи за проучаваоце, књижевне и културне историчаре, али и хроничаре који успостављају слику прошлости. За ту врсту испитивања дневне новине су посебан изазов јер представљају живо пулсирајућу слику књижевног и културног живота.

Обимна књига о којој је ријеч потврђује риједак труд Татјане Миљевић и Александре Улетиловић које су исказале прецизност, систематичност, ријечју, узорно познавање захтјевних библиографских послова. У читавој нашој књижевној и језичкој науци, коју обиљежава некултура заборава, то су колико неопходни толико и ријетки подухвати.

Отисак

Књига “Библиографија чланака из области културе у дневним новинама 'Глас' у периоду од 1992. до 2008. године” садржи 5.677 библиографских јединица класификованих према УДК систему, регистар аутора и предметни регистар, важне за олакшано кретање кроз богату ризницу података.

Култура Републике Српске имала је, а и данас је тако, најпримјеренији отисак у “Гласу Српске”, због чега је попис прилога из културе у овим дневним новинама вјерна слика културног живота Републике Српске и његова репрезентативна хроника.

Шта све можемо сазнати из ове вриједне књиге? Најприје, ритам културних дешавања, њихов карактер и разноврсност; обличја културног живота у ратном периоду (1992-1995), заступљеност тематике из различитих подручја српског културног ареала; интензитет присуства истакнутих стваралаца, као и оних који су започињали своје каријере и стасавали као критичари, хроничари и ствараоци, итд.

Према томе, може се закључити да је ова публикација од користи за освјетљавање књижевног и културног живота Републике Српске, за испитивање историјата њених најугледнијих дневних новина, али и за састављање будућих персоналних библиографија појединих аутора, нарочито оних, а таквих је одувијек било највише, који не воде педантну евиденцију о сопственим објављеним текстовима.

Оријентир за будућност

Представљен у облику волуминозне књиге, напорни рад Татјане Миљевић и Александре Улетиловић може бити импулс и оријентир за наредна библиографска систематизовања наше ближе и даље културне прошлости.  Оним што су нам у овој стручно сачињеној евиденцији понудиле, ауторке потврђују професионалну поузданост и способност да се посвете захтјевним пословима, а Народна и универзитетска библиотека Републике Српске као институција која иницира послове изнимно важне за њен статус чувара и презентера нашег писаног насљеђа.

Душко Певуља, професор Филолошког факултета у Бањалуци