РЕЦЕНЗИЈА “Злато”(2023): Пљачка на британски начин VIDEO

Шесточлана група лондонских криминалаца упала је 1983. године у складиште Бринк Мат у близини аеродрома “Хитроу”, јер је имала дојаву о новчаној пошиљки вриједној милион фунти, али се испоставило, срећом или несрећом зависно од угла гледања, да се у складишту налази непријављена пошиљка златних полуга вриједна 27 фунти.

Поменути подухват постаће највећа оружана пљачка у историји, али и крајње вриједан материјал за писца и сценаристу Нила Форсајта да креира фантастичну мини-серију под називом “Злато”, како би испричао причу о пљачки на типично британски начин. То у пракси значи, максимално ефикасна крими прича која кроз основни заплет о полицијској истрази пљачке у позадини доноси ненаметљив портрет британског друштва у ери тачеризма кроз три нивоа приче и ликова који је носе.

У првом нивоу пратимо истражитељски тим који чине детективи Ники Џенингс (Шарлот Спенсер) и Тони Брајтвел (Емун Елиот) и њихов шеф харизматични полицијски ветеран Брајан Бојс (Хју Боневил), у другом ту је тандем илегалних трговаца украденим златом и драгуљима Кени Ној (Џек Ловден) и Џон Палмер (Том Кален) који преузимају украдено злато од уличних провалника, како би га илегално “опрали” изван домета закона, док су на трећем припадници више класе амбициозни адвокат Едвин Купер (Доминик Купер) којем помаже сумњиви бизнисмен Гордон Пери (Шон Харис).

Огромно богатство увлачи све ликове из три нивоа приче у заједничку игру мачке и миша, у којем гледамо ликове са улице који себе виде као модерну верзију Робина Худа, припаднике високог друштва, који себе виде изнад законских норми писаних за обичне смртнике и полицијски тим који предвођен циничним идеалистом Бојсијем покушава да продрма успавани  и крути британски систем класних подјела. Смртоносни зов злата, полако, али сигурно вуче све јунаке у вртлог којим круже златне полуге, прљави новац и моћ коју он носи, на крајње огољен начин откривајући да правда нема исто лице за све учеснике криминала и да није свеједно да ли је неко криминалац са улице или криминалац из аристократских кругова.

Форсајт, искусни писац и све траженији сценариста, мајсторски плете причу и гради карактере свих ликова, док његов режисерски тандем Анел Кариа и Лорен Гуг својом непретенциозном режијом и натуралистичком камером, савршено прати сценаристички предложак градећи тјескобну атмосферу Британије осамдесетих на врхунцу ере Маргарет Тачер и процвата либералног капитализма и његових бруталних посљедица на британско друштво.

Када харизматични и амбициозни трговац златом Ноје, склон мутним пословима са обје стране закона, каже вођи пљачкаша Микију Мекоју (Адам Нагитис): “Оволико злато. Не можете то контролисати”, постајемо свјесни да свако богатство има своје мјесто у британском систему, а да злато вриједно 27 милиона фунти превазилази свијет уличних лопова и да тражи стручњаке у скупим, ручно шивеним одјелима, који оперишу у луксузним канцеларијама од Лондона до Цириха. Погубно за њега је што је те чињенице свјестан и упорни инспектор Бојси, који зна да мора тражити крупе рибе ако жели остварити своју мисију промјене поретка, јер ће ситне свакако завршити у затвору, а злато ће испарити у легалним токовима новца. Серија “Злато” је убједљиво и напето креативно ремек-дјело свог писца, који мајсторски користи таленат ауторске екипе и надахнуто извођење комплетне глумачке екипе на челу са невјероватним Ловденом и Боневилом, како би испричао мутну причу о судару класних амбиција, људских слабости и мрачног зова злата.

Полазећи од обрнуте идеје да је крађа била лак дио посла, а његово сакривање далеко тежи од проваљивања сефа, “Злато” је прича у најбољем маниру британске телевизијске школе. Мистериозна прича препуна неочекиваних преокрета, убједљива режија и упечатљива глума у крајњем збиру доноси чисту, интелигентну забаву у жанровском формату крими-серије, апсолутно вриједну сваког минута потрошеног на њено гледање.