РЕЦЕНЗИЈА “Сриједа” (2022): Готик драгуљ као круна сезоне VIDEO

Занимљива је чињеница да су два најпријатнија изненађења године, када су у питању телевизијске серије, стигла из универзума двије вишедеценијске франшизе са снажним ослонцем на поп културу, што показује да не постоје потрошене идеје, већ само потрошени начини њихове реализације.

Ријеч је о серијама “Андор” и “Сриједа”, које долазе из креативних свјетова етаблираних серијала “Ратови звијезда” и “Породица Адамс”, чији се блистави траг вуче већ деценијама кроз модерну поп културу, не показујући знаке предаје и одустајања. Успјех “Андора” донекле је најављен сјајним филмом “Одметник један” с којим дијели главног јунака и које је радио Тони Гилрој, док је креативни и комерцијални тријумф “Сриједе”, најновијег дјела култне готичке франшизе о бизарној породици Адамс, вратио овај серијал из мртвих, након година стагнације.

Истина, име великог Тима Бартона, који је укључен као режисер и продуцент, дијелом је била гаранција квалитета, али познајући његову неумјереност лако је серију могао повести и у супротном смјеру.

Срећом, ово је Бартон у најбољем издању, што значи препознатљиво мрачни и барокни визуелни стил пун поп референци, укрштен с мрачном, духовитом, паметном и крајње забавном причом о Сриједи Адамс, неприлагођеној тинејџерки из неприлагођене породице у свијету којим влада диктат униформисане прилагодљивости. И ако вам ово звучи као идејно подсјећање на његове ране филмове попут “Френквинија”  или “Едварда Маказаруког”,  у праву сте, јер ово јесте Бартонов повратак коријенима кроз класичну тинејџ причу о одрастању испричану кроз форму расне поп фантазије, која се поиграва са свим клишеима жанра претварајући их стваралачком магијом у архетипске тренутке чисте радости на малом екрану.

Схвативши свеприсутни диктат “воук” културе као неизбјежно зло, сценаристички тандем искусних занатлија Алфред Гох и Мајлс Милар, мудро је искористио прилику за духовито пародирање истог, не дозволивши да им корпорацијска коректност уништи животну прилику да направе уврнуту причу о дјевојчици чије богато готичко насљеђе пружа неисцрпан извор фантастичног материјал за екранизацију, уз финансијску подршку моћног “Нетфликса” и Бартоновог огромног креативног искуства.

Резултат је откачена, мрачна, интелигентна и урнебесно забавна серија о дјевојчици која није само одметник у властитој породици или свијету нормалних људи, већ и у бизарном свијету бића из хорор митологије, док се уз фацу искусног покераша пробија кроз заплет сипајући ефектне шлагворте попут “Ако ме чујеш да вриштим, то није из страха, већ из чистог ужитка”, или док претвара “глупави школски плес” у бизарни готик парти уз “Кремпс” класик “Goo Goo Muck” и хаљину од црне чипке.

Позадинска крими прича о крволочним убиствима у академији “Невермор” или откривању мрачних тајни ионако мрачног клана Адамсових, додатни је украс на овај готички стриминг драгуљ о тинејџерској побуни, пуној откачених ликова, сулудих заплета, одличне музике, раскошне камере и неодољивог црног хумора.

Можда ништа од тога не би било могуће реализовати, или макар не овако ефектно, да ауторска екипа нема генијалну глумицу Џену Ортегу у главној роли, која краде шоу ансамблу, који да буде занимљивије, нема слабе тачке уз тешкаше као Кристина Ричи, Кетрин Зета Џонс или Луиса Гузмана у својим редовима. Начин, на који ова 20-годишња глумица, уз минимум експресије даје максимум импресије на екрану, расипајући таленат и харизму у сваком кадру, тешко је објаснити ријечима, осим јасне констатације да имамо велику звијезду у настанку.

Вјешто заобилазећи правила игре у свијету стриминга, поштујући сопствено насљеђе, без робовања истом, паметно користећи предности модерне технологије, уз сценаристичку базу утемељену на упечатљивим карактерима “старе школе”, Бартон и екипа су од “Сриједе” направили, не само телевизијско изненађење године, већ су помјерили скалу креативне естетике у правом смјеру, далеко од просјечности и предвидљивости. Уз јасну поруку политички коректној критици или тзв. токсичном фандому публике, не стајте на пут породици Адамс! Казна ће бити жестока, забавна и духовита.