РЕЦЕНЗИЈА “Самурај плавих очију” (2023): Блиставо као оштрица мача VIDEO

Континуирани и упорни вишедеценијски процес продора јапанских анима и манги у све рукавце западне поп културе, ове је године доживио експлозију успјехом игране верзије култне манге и аниме “Оне Пиеце” (Нетфликс), која је скренула пажњу најшире публике на неизмјерно и огромно благо створено рукама и маштом јапанских аниматора.

Са друге стране, утицај јапанског поджанра анимираног филма посијао је одавно сљедбенике међу аниматорима широм планете који су утицаје са Далеког истока у комбинацији са насљеђем западне поп културе претворили у аутентичан ауторски стил из којег је настала и фантастична аниме сага названа “Самурај плавих очију” (Blue Eye Samurai).

Иза ове нове “Нетфликсове” продукције стоји породични тандем Мајкл Грин и Амбер Ноизуми, који су свој сценарио реализовали у сарадњи са аниматорима из француске компаније “Плави дух”, а као крајњи резултат добили смо, једно од најбољих анимираних остварења данашњице.

Спој надреалног цртежа под дубоким утицајем јапанских велемајстора (прије свега оних окупљених око “Гибли” студија) и напете осветничке приче, са јасним мотивима преузетим из жанрова попут самурајског, крими, кунг фу и вестерн филма, додатно је продубио динамику и комплексност серије, која представља радост за очи и  изазов за нерве публике.

Полазећи од класичних анима премиса о мистериозном самурају по имену Мизу, који мачем тражи освету за смрт мајке и сопствену одбаченост из феудалног друштва Јапана у 17. вијеку, ауторски тандем Грин и Ноизуми су мајсторски створили упечатљиве карактере унутар слојевите приче која на неколико нивоа радње преиспитује обрасце жанра унутар којег је настала.

У строго подијељеном кастинском друштву, пуном крутих друштвених, породичних норми и нескривене ксенофобије главни јунак је мјешанац плавих очију којег околина види као демона, презрено и одбачено дијете из везе јапанске мајке и бијелог оца, тачније једног од четири бијела странца која су силовала његову мајку и донијела смрт и патњу у његов нежељени живот. Прихваћен од стране слијепог мајстора ковача мачева он кришом учи смртоносни закон самурајске оштрице, како би проливеном крвљу бијелих очева напокон угасио разарајући пламен мржње који гори у њему. Полазећи на самотни пут освете он брзо открива да усамљеност није начин са којом може остварити сопствени осветнички план, јер против себе нема само мрске странце, већ и читаву завјереничку мрежу богатих властелина, који желе уз помоћ западњака срушити актуелног шогуна и преузети власт у Јапану.

И док пратимо Мизоа и његове нежељене сапутнике и савезнике на осветничкој мисији гледамо визуелни спектакл за очи, у којем једнако одузима дах прелијепа анимација природе, раскошни прикази самурајског друштва и брутални изливи насиља уз водоскоке крви и одсјечених удова, а при томе сваком новом епизодом аутори додатно откривају нови слој приче и нови увид у карактере и мотиве својих јунака. Комбинујући изврсну анимацију, занимљиву причу и богату културну позадину “Самурај плавих очију” одузима дах сваким кадром, изазивајући страхопоштовање према таленту и маштовитости утканом у њега.

Дизајн ликова је незабораван, а борбене секвенце су прецизно кореографисане до савршенства,  што их чини  невјероватним искуством за љубитеље акције, али ауторски тандем избјегава пуко ослањање на своју визуелну снагу, већ подиже темпо увјерљивом и добро осмишљеном причом у којој сваки преокрет појачава дубину нарације. Док пратимо авантуру одраслог главног јунака, кроз серију флешбекова откривамо његово дјетињство, живот пун усамљености и презира, искушења и невоље, који су га претворили у борбену машину, која само у освети види могућност искупљења за живот недостојан човјека.

Овај приступ појачан је бројним споредним карактерима који дају дубину и емоционалну резонанцу централном јунаку и комплетној серији, чинећи је важнијом од прелијепог спектакла, иако се аутори не стиде базичних визуелних основа  на којима почивају темељи њихове саге. “Самурај плавих очија” у себи спаја елементе традиционалне јапанске културе, укључујући самурајску част и мистицизам, са дашком фантазије и авантуре, створивши фузију која својом моћи покреће свијет који нам се чини добро познатим, док је истовремено освјежавајуће јединствен.

Уникатни спој естетског насљеђа Истока и Запада у заједничкој мисији да исприча анимирану причу која је добила импресивну оцјену од 100 одсто на сајту “Ротен томејтос”, али која је по свему приказаном крваво зарађена у сваком проценту.