РЕЦЕНЗИЈА “Праведник: Исконски град” (2023): Поново у чизмама

Амерички глумац Тимоти Олифант током каријере нанизао је импресиван низ улога различитих профила на филму и телевизији, али на неки чудан начин највеће домете каријере и врхунац глумачке славе стекао је глумећи шерифе у различитом окружењу и временском периоду.

Од роле шерифа Сема Булока у култном вестерн серијалу “Дедвуд”, преко улоге свемирског шерифа Коба Ванта у “Мандалоријану” и “Књизи Бобе Фета” до наступа који му је дефинитивно обиљежио каријеру и живот, а то је рола јужњачког шерифа Рајлана Гивенса у серији “Праведник”.

Франшиза инспирисана романима ноар мајстора Елмора Леонарда учинила је Олифанта великом звијездом, уз култни статус код публике и критике, позиционирајући глумца у глумачки пантеон достојан његовог глумачког хероја Клинта Иствуда.

Једноставна, иконична појава старомодног шерифа у модерном времену, била је врхунска демонстрација упечатљиве глуме, лепршавог шарма и дискретног хумора, далеко од предвидљивих трендовских глуматања у трци за “ЕМИ” наградама, али увијек у функцији приче и лика, којег је глумио у шест фантастичних сезона од 2010. до 2015. године. Повратак лику, који га је прославио као глумца у серији “Праведник: Исконски град”, чија се радња овај пут дешава у Детроиту, очекивано је вратио Гивенса у каубојске чизме у великом стилу.

Зрелији и искуснији глумац ужива у сваком кадру у којем се појављује, лишен потребе да јури рејтинг и да се доказује било коме, знајући да ће публика девет година касније дочекати његов повратак са одушевљењем док се екипа иза серије посвећено бавила на миру својим дијелом посла. Једнако тако промјена средине идејно освјежава изглед и митологију серије гдје мрачни урбани пејзажи Детроита, града у изумирању, представљају одличан контраст бујној природи Кентакија и осунчаности Мајамија из оригиналне серије.

Комбинација старијег, озбиљнијег и уморнијег шерифа те мрачнијег и суровијег окружења у овом случају сјајно функционишу, дајући нову димензију добро познатој причи што су сценаристи Дејв Андрон и Мајкл Динер искористили да Леонардов предложак додатно обогате новим нијансама у развоју радње, заплета и атмосфере.

Шериф Рајлан јурећи психотичног криминалца Клемента Менсела (Бојд Холбрук) кроз клоаку криминала, корупције и насиља у коју се претворио некадашњи понос америчке индустрије, покушава да сачува пољуљани однос са кћерком тинејџерком и сузбије фрустрацију због ограничења правосудног система, али му ствари полако измичу из контроле. Он, с једне стране постаје болно свјестан властитих година, а са друге чињеница да његов чврсти став и брзо потезање пиштоље све теже доноси правду у свијету који закон представља отежавајући скуп норми за оне који их проводе.

Покварено правосуђе, уморни полицајци, агилни криминалци, немоћна држава и Клемент као прототип негативаца новог времена, којег не занимају паре и моћ, већ живот до даске и без ограничења, у славу глорификације надимка “Дивљака из Оклахоме”, свијет су у којем се шериф старог кова попут Гивенса све теже сналази. Што наравно не значи да ће он одустати, док год може стајати у чизмама и док постоји публика да прати његову причу.

Комплетан креативни тим серије од сценариста преко режисера до глумаца, одрадио је одличан посао на незгодном терену снимања наставака оригиналног предлошка, без издаје његовог насљеђа и, што је још важније, испричали су увјерљиву причу која је обогатила причу и ликове, али и испунила очекивања публике.

ОЦЈЕНА: 5