РЕЦЕНЗИЈА “Брзина метка” (2022): Режисеру, кочнице ти не раде

Прича о групи врхунских плаћених убица, који се у супербрзом возу боре за мистериозни кофер, јурећи 200 километара на сат преко Јапана, на папиру је дјеловала као идеалан материјал за забаван и откачен акциони филм.

Ипак, од добре идеје сценаристе Зака Олкевица (писане по роману “Марија Битл” Котара Исаке) до доброг филма треба много времена, труда и талента, а како стара басна о корњачи и зецу већ вијековима учи, на циљ не стиже увијек најбржи, већ најмудрији и најупорнији.

У случају филма “Брзина метка” (оригинално “Buller Train”), од пораза у креативној трци није га могао спасити ни импресиван буџет, ни врхунска глумачка поставка са Бредом Питом на челу, ни доказани акциони режисер Дејвид Лич (“Дедпул 2”, “Џон Вик”, “Атомска плавуша”), који су потентну акционо-трилерску причу и откачени хумор предлошка, треба признати, претворили у експлозиван и напет филм, али само у првој половини трке, да би у пред самим циљем изгубили контролу над путањом, те дословно, али и метафорично, искочили из шина, изазивајући ауторску катастрофу.

Наиме, филм, попут воза у којем се дешава радња, креће елегантно, удобно и сигурно, док пратимо главног јунака Бубамару (Бред Пит), који треба да уђе у поменути воз, покупи кофер и мирно изађе на сљедећој станици. Ипак, професионалац са кризом идентитета, брзо открива да није једини у возу који тражи торбу, већ да за њом трагају убица мексичког картела Вук (Бенито Мартинез, познат под реперским именом Бед Бани), мистериозна тровачица Стршљен (Зази Бец), смртоносни британски тандем Лимунада (Брајан Трај Хенри) и Мандарина (Арон Тејлор Џонсон), манипулативна Принцеза (Џои Кинг) и још неколико крајње опасних јакуза ликова. Наравно, уз такве путнике, лешеви се муњевито гомилају по цијелом возу, а над свима лети злокобна сјенка власника торбе, мистериозног руског мафијаша и господара јапанског подземља Бијеле смрти (Мајкл Шенон).

И све у филму функционише онако како иначе функционише жељезница у Земљи излазећег сунца, прецизно и тачно, док Лич комбинује вртоглаву адреналинску акцију, откачене митске ликове и бизарни црни хумор у експлозивну жанровску мјешавину, на трагу сценаристичке идеје “Џон Вик среће Снеч уз мрвицу Тарантина”. Нажалост, како  се воз примиче посљедњој станици, а прича свом расплету, аутори филма полако губе контролу над остварењем, а кад кочнице у рукама возача не раде најбоље, вожња постаје “смртоносна” за све учеснике.

Цех неконтролисане вожње прво је платила прича која се расплиће у крајње предвидљивом маниру, потом и ликови који губе иконични статус и попримају карикатуралне црте, да би се потом филм и визуелно и идејно потпуно распао у збрци непотребних ЦГИ експлозија и неубједљивих сценаристичких рјешења, бацајући прву и бољу половину филма у сјенку катастрофалних одлука у самој завршници.

Без обзира на то што Пит истински ужива у својој откаченој роли, аутоиронично се поигравајући са својим статусом суперзвијезде и секс симбола, док му једнако ефектно парирају Тејлор Џонсон и Мартинез, добар дио ансамбла плаћа цех погрешне сценаристичке поставке, дјелујући као да су залутали у погрешан филм, не знајући шта да ураде у њему, са одлично замишљеним ликовима.

Одлука да трилерски заплет, стриповску естетику ликова и бритак хумор ставе у други план пред визуелном доминацијом високобуџетне естетике у другом дијелу коштала је Личов филм јасне ауторске визије, претварајући га у неубједљив омаж серијалима као што су “Брзи и жестоки” или “Смртоносна мисија”. Да буде горе, “Брзина метка”, на моменте испод свог спектакуларног блокбастерског крша нагомиланог у финалу, открива истинско поријекло расног жанровског Б-филма рођеног за узбудљиви мрак биоскопа, а не за доконо стриминг убијање времена у фотељи дневне собе.

Оцјена: 3