РЕЦЕНЗИЈА “Асока” (2022): Хероји у лавиринту митологије VIDEO

Од момента када је Дејв Филони преузео у своје руке креативну палицу франшиза “Ратови звијезда”, вративши је са ивице понора, успјехом прве, одличне сезоне серије “Мандалоријан” (2019), нови производи из најпопуларније франшизе данашњице стижу као на индустријског траци.

Креативни погон “Лукасфилма”, ношен богатством и моћи студија “Дизни”, до сада је избацио два наставка “Мандалоријана”, по једну сезону серија “Књига Бобе Фета” и серију “Оби-Ван Кеноби”, прву сезону “Андора” и неколико анимираних серијала “Отпор”, “Лоша чета” , “Визије” и “Приче о џедајима”. Проблем је што већина њих, осим игране серије “Андор” и анимираних серијала”, није ни близу квалитета достојног митског успјеха матичне франшизе или новијих филмова попут “Одметника један”, јер је продуцентска шапа “Дизнија” оставила траг на слободи аутора окупљених око ових пројеката.

Како стоје ствари са серијом “Асока” (Ahsoka), која је под вођством Дејва Филонија, идејно директно настала из свемира његових анимираних серијала “Клонски ратови” и “Побуњеници”? Дјелује боље од већине нових дијелова саге о далекој галаксији, попут “Кенобија” или “Бобе Фета”, али неколико лакомислених грешака и превелик дуг према самој митологији франшизе, коштала је екипу, окупљену око џедај ратнице Асоке Тано, правог тријумфа који је заслужила својом борбеношћу и шармом.

Наиме, одлична прича која прати Асоку Тану (Розарио Досон), прилично нетипичну фигуру џедај реда, вјечну бунтовницу и ученицу Анакина Скајвокера (Хајден Кристијансен), која уз помоћ неколико јунака познатих правовјерним љубитељима франшизе попут генерала Хере Синдуле (Мери Елизабет Винстед), Асокине ученице Сабине Врен (Наташа Лију Бордизо), младог џедаја Езре Бриџера(Еман Есфанди) и андроида Хујанага, креће у у потрагу за несталим великим Адмиралом Трона (Ларс Микелсен) беспотребно је закомпликована и разводњена у финалу сезоне. Једноставан, али функционалан заплет о мистериозној  пријетњи у коју унутар Нове републике нико не вјерује,  осим главних јунака, сјајно отвара серију уводећи публику у причу, за који није потребно претјерано предзнање о универзуму “Ратова звијезда”. Динамичан, акциони темпо режије и препознатљиви позитивци, уз упечатљиве карактере главних антагониста попут  бившег џедаја Бајлара Скаја (Реј Стивенсон) и његове ученице Шин Хати (Ивана Сакно), датомирске вјештице Морган (Дијана Ли Иносанто) те наравно Адмирала Трана, дословно тјерају тврдокорни фандом на сузе радоснице, а на неке од сцена попут Троновог појављивања у стилу стадионских кореографије Лени фон Рифенштал, дословно одузимају дах својом упечатљивошћу, шта год мислили о овој франшизи.

Пребацивање фокуса “Асоке” на женске ликове, изведен је ненаметљиво и без агресивне “воук” агенде, глумачки ликови бриљирају, посебно покојни Реј Стивенсон, који као посрнули џедај Бајлар Скај, краде сваку сцену у којој се појави, али ни остатак екипе на челу са Розарио Досон не заостаје много за њим, дајући један од бољих кастинга унутар комплетне франшизе.

Наравно, тамо гдје се крије сјеме успјеха, крије се и зачетак проблема, а у овом случају то су вјечна глад “Дизнија” за новим сезонама и непотребно подилажење фандому са накрцавањем препознатљивих ликова и мотива из митологије серијала у нову причу. Резултат је млак завршетак гдје се ништа не расплиће, већ се све оставља отвореним за наставке приче уз помало трагикомична рјешења (зомби јуришници, отворен јуриш на ратну крстарицу и слична брзопотезна рјешења) у финишу, непотребно компликовање централног заплета и вишак, углавном непотребних ликова у посљедње двије епизоде.

Због таквог брзоплетог и недорађеног приступа, умјесто новог ремек-дјела попут “Андора”, добијамо добар наставак “Мандалоријана” и анимираних “Клонски ратови/Побуњеници” серија, што је свакако добра ствар за све фанове, али хероји окупљени око Асоке Тано, заслужили су много више,  након тешке одисеје кроз двије галаксије и монументални митолошки лавиринт “Ратова звијезда”.