РЕЦЕНЗИЈА “1923” (2023) - Тешко вријеме за каубоје VIDEO

Нова сценаристичка звијезда модерне америчке кинематографије Тејлор Шеридан систематски развија богати свијет западњачког мита испреплетеног око своје хит серије “Јелоустоун” кроз све бројније спиноф пројекте пратећи породицу Датон од њеног доласка на Дивљи запад до модерног времена.

Након  мини-серије “1883” и доласка Датонових у Монтану, на ред је стигла серија “1923” и ера двадесетих, прохибиција, индустријализација, економска криза и све експресивнији долазак цивилизације, фактори који граде друштвени бекграунд у којем пратимо генерацију Датонових и борбу да сачувају породични ранч. Период познат као Велика депресија пред Датонове ставља нови облик искушења, комплекснији и опаснији него раније. Мањак потражње за говедином након Првог свјетског рата, суша, хипотекарни кредити, најезда грамзивих индустријалаца са истока, који су бацили око на њихову земљу и рудно богатство испод ње, нова је врста непријатеља, подмуклија и опаснија од сурове дивљине, Индијанаца и крадљиваца стоке, а Шеридан као аутор не крије на чијој су страни његове симпатије, стављајући на једну страну своје посљедње каубоје, а на другу подмукле “гласнике” новог врлог доба.

Далеко мрачнији и насилнији тон серије “1923” у односу на матични серијал “Јелоустон”, истакнут мањком пионирске романтике која је била заштитни знак “1883”, у први план ставља упечатљиве карактере и бруталну атмосферу времена одумирања вестерн митологије Дивљег запада пред налетом цивилизације и њених правила. Бездушну машинерију капитализама новог доба не интересује много појединац и његова слобода, већ профит по сваку цијену, што значи да ће, ко год се нађе на њеном путу, бити самљевен, укључујући и чланове клана Датон, само што ће се овај пут богати индустријалци предвођени Доналдом Вајтфилдом (Тимоти Далтон) намјерити на погрешне људе, који ће до посљедњег бранити земљу коју су освојили оружјем и крвљу. Оно што почиње као рат сточара и овчара око испаше брзо открива своју суровију позадину, а док се лешеви гомилају око ранча “Јелустоун”, тешко рањени Џејкоб Датон (Харисон Форд), патријарх Датонових, и његова супруга Кара (Хелен Мирјам) покушавају консолидовати редове до доласка нећака Спенсера (Брендон Скленар) који постратне трауме лијечи ловећи животиње у дивљини Африке.

Комбинујући вестерн поетику са жанром авантуре и кримића, Шеридан полако, али сигурно гради заплет о сукобу два свијета, једног који нестаје и другог који долази не марећи ни за кога ко се не уклапа у његова правила и норме. С једне стране имате храбре и сурове људе који лично бране своју тешко изборену слободу, а с друге безобзирне капиталисте који из сигурности бију своје битке сплеткама, новцем, адвокатима и туђим животима. Граница између њих можда често дјелује танка, просто речено, сурова времена траже сурове људе, али колико год Датони били окрутни у одбрани својих права, они, за разлику од својих противника, не планирају прекопати земљу ради руда, истријебити животиње и људе на њој узимајући им егзистенцију и душу ради неколико милиона долара више на властитом рачуну.

Шеридан је окупио глумачки тим тешкаша предвођених Фордом и Мирјам, који са лакоћом играју своје судбинске карактере, док им из другог плана једнако увјерљиво асистирају млађа појачања као Брендон Скленар или сјајна Џулија Шлефнер као његова вјереница Александра, градећи далеко комплексније и увјерљивије карактере у односу на матични серијал.

Раскошна продукција од скоро 30 милиона по епизоди уочљива је у сваком кадру, са перфектном фотографијом и камером која извлачи максимум из сурових предјела Монтане или дивљине Африке, надопуњујући глумачку игру и сценаристичку поставку из епизоде у епизоду.

У старту лишен идеја о ангажованом псеудоартизму или цеховских амбиција за наградама, Шеридан уз помоћ режисера Гаја Ферланда и Бена Ричардсона претвара “1923” у креативни врхунац своје иконичне вестерн поетике о правим Американцима са запада. С једне стране пажљиво прилагођене духу времена, али с друге да прави безличне компромисе ради друштвеног консензуса са предводницима културе отказивања. Укратко, једна од серија године на самом почетку исте.